ON THE ROAD AGAIN

De geboorte van een fietser

Het is een gekke gewaarwording mijn relatie tot mijn fiets en tot mezelf als fietser. Het is een hele wispelturige verhouding, eentje van haat en liefde.

Ik kan me nog goed de eerste opstap poging met bagage in Oostenrijk herinneren op 31 augustus (mede door de littekens die ik er aan over heb gehouden) ik kende mijn fiets toen nog niet. Ik zwalkte over de weg, fietste hijgend een berg op, wist niet eens wanneer ik moest schakelen bij stijgen en dalen maar wat vond ik het heerlijk. Eindelijk onderweg en eindelijk bij mijn geliefde.

Naarmate de tijd verstreek werd het natuurlijk zwaarder. De eerste euforie van het op weg gaan en het samen zijn maakte plaats voor hele andere emoties. De eerste dag klimmen kwam, de eerste oververhitting, de eerste regen, de eerste kou en de vele dagen van tegenwind. Het niet goed kennen van mijn fiets werd een frustratie, ik werd onzeker, mijn lichaam vermoeid en waarom is het toch zo zwaar? Waarom wordt het niet makkelijker? Waarom heb ik ook alweer mijn baan opgezegd? Kan ik het wel? En zo kwam ook het gevoel dat ik mijn fiets een ravijn in wilde smijten.

Sommige dagen voel je elke spier, pees en elk gewricht en vraag je je af: waar ben ik in godsnaam mee bezig. Potjes janken halverwege een beklimming omdat je het niet meer trekt om te fietsen maar ook niet om de 50 kilo fiets en bagage naar boven te duwen. Schelden na een bocht omdat je nog steeds niet boven bent. Er leek maanden niets te gebeuren met mijn lichaam. Ik zeulde nog net zo veel gewicht mee als op 18 augustus en mijn spieren leken het gewoon te vertikken om sterker te worden. Alsof ik elke dag werd uitgelachen, HAHA je denkt toch zeker niet dat je naar azie kan fietsen. En natuurlik had ik ook eigenlijk gewoon stiekem gedacht dat het fietsen me niet alleen een hereniging met mijn liefde en een fantastische reis zou opleveren maar ook het lichaam van een topmodel. Kwam ik even van een koude kermis thuis. Er gebeurde helemaal niets.

En vergelijken natuurlijk. Vergelijken met Danny die moeiteloos 3 uur een berg beklimt, op zijn dooie gemakkie en het waarschijnlijk ook nog echt zou presteren om tegelijkertijd trompet te leren spelen. Met andere fietsers die hun pauzes rokend doorbrengen en toch op de fiets altijd harder gaan dan ik. Zelfs vergelijken met mezelf in betere tijden (voor mijn 20e en voor de vele rokende en drinkende doorzakavondjes met vrienden). Afijn, HAAT dus, haat voor de fiets en mezelf als fietser. Doe dan maar die auto, doe dan maar die paard en wagen, geef het dan maar op.

Ik begon me af te vragen of ik überhaupt wel sterk genoeg ben om naar Groningen te fietsen laat staan naar Azie. Misschien ben ik er gewoon wel niet voor gebouwd. Misschien ben ik gebouwd voor die rokende en drinkende doorzakavondjes met vrienden…. Afijn, dat is de HAAT dus, haat voor de fiets en mezelf als fietser. Doe dan maar die auto, doe dan maar die paard en wagen, geef het dan maar op.

Maar dan… dan ben je wel boven op een berg en heb je drie minuten, als je geluk hebt 5 minuten van heerlijke vrijheid omdat je met 40 km per uur afdaalt. Dan heb je je eerste klim voltooid zonder stoppen, zonder lopen, zonder duwen van je fiets. Helemaal zelf gedaan! Dan begin je te snappen wanneer je moet schakelen, hoe je fiets reageert bij klimmen en dalen, bij regen en sneeuw. Dan doet het allemaal een dag niet zo'n zeer en dan voel je je heerlijk en sterk, onoverwinnelijk en bevoorrecht en vrij. Dat zijn dagen of momenten van puur geluk. Uren dat ik alleen maar lachend op mijn fiets zit. In mijn eigen wereld en de wereld om mij heen in me opneem. Dan fietst Danny tweehonderd meter voor me (of in zeldzame gevallen tweehonderd meter achter me) en is alleen het zien van zijn rug voldoende om een gevoel van samen te hebben. Dan heb ik aan mijzelf en mijn fiets genoeg. LIEFDE dus, liefde voor mijn fiets en mijzelf als fietser.

Toen we eenmaal in Turkije waren begon het me op te vallen dat ik me zekerder voelde, sterker. Er gebeurde wel degelijk wat in mijn lichaam, mijn spieren hadden het verzet opgegeven en begonnen zich te ontwikkelen. He, ben ik nou een zelfverzekerde fietser aan het worden? Toen Danny voorstelde om een gedeelte van de weg naar Trabzon met de bus te doen voelde ik verontwaardiging. Met de bus, met de buhuus, ja daaaaag. Fietsen moeten we, we gaan toch niet opgeven. Wie had dat gedacht. Ik niet in ieder geval. Een fietser is geboren?

We hebben de bus genomen want je moet het natuurlijk ook niet gaan overdrijven. Uiteindelijk gaat het ons vooral om het reizen en niet om de fietsprestatie. Daar zal ik dus nog balans in moeten vinden. Van haat naar liefde naar het gevoel dat er een competitie gaande is. Graag ergens daar tussen in. Dat het ok is dat ik het doe zoals ik het doe en dat bussen, treinen of liften ook ok is. Ik kan in ieder geval wel zeggen dat de liefde voor het fietsen steeds groter wordt en de haat steeds kleiner. Er is een fietser geboren maar vooral een reiziger. Een reiziger die op elke manier kan reizen ook al zal dat soms gepaard gaan met haat voor het liefde wordt.

Er is een reiziger geboren.

Reacties

Reacties

Gijs en Henny

Geweldig Kim hoe je dit op papier hebt gezet. Ik ben geen fietser maar wat moet je jezelf toch geweldig vinden. Weet je morgen is het koninginnedag en jij hebt een LINTJE verdiend! (Samen sta je natuurlijk wel sterker!). Fijne reis verder en tot het volgende avontuur!

jenny mittertreiner

mee eebns met de orige schrijver over dat lintje! MAAR OOK ER IS EEN SCHRIJFSTER/JOURNALISTE GEBOREN!
Leuk!

Carla

Kippenvel! Ik ben zooooo trots op je, lieve vriendin. X

Danielle Kruit

Wauw! Wat een mooi en leuk verhaal! Zou zo een column kunnen zijn! Echt heel veel respect voor wat jullie doen!

Ria en Piet.

Kim ik had in een van mijn vorige berichtjes al eens gezegd jij moet een boek gaan schrijven over deze reis.
Maar jij ken ook een perfecte columniste worden, echt.
Heel bijzonder hoe jij dit alles verwoord, prima.
Groetjes.

Coby Hoekstra

Kim, ik heb een enorme beowndering voor jou. Ik zou dat niet hebben volgehouden. Als het zoloang zo zwaar zo blijven, dan had ik afgehaakt. Ben sowieso niet zo'n fietser, ik ben meer een wandelaar. Maar dan geen extreme afstanden, 20 a 25 km vin ik echt meer dan genoeg en dan alleen met een klein rugzakje met wat handbagage.
Wat heerlijk dat het je nu gemakkelijker afgaat en het grote genieten is begonnen.
Mooi beschreven toruwens ook. Ik zie het meteen voor me.

Groetjes,
Coby

Sandra Graafland

Tja, ik durf amper toe te geven dat crooswijk naar KPP mij al te veel is soms haha maar fijn dat je nu in het ritme komt. Ik zou het je echt niet nadoen. Had het er laatst nog met Linda Dijkman over; dat ik in jouw plaats mijn fiets allang van een berg gekiept had :-)
Geweldig hoor en geweldige verhalen en foto's. Ik reageer zelden maar lees het altijd wel. Er reizen er dus heel wat mee op je bagagedrager, dat weegt ook mee, maar geeft je hopelijk ook een zetje om door te gaan. Groetjes,
Sandra

Kuno

Zus,
Ben trots op je!
Dikke knuffel

elly

Heel mooie zelfbespiegeling!
xxx

Jorieke

R E S P E C T!

De Mama

De trotse Moeder en schoonmoeder geweldig.
xjes

mM

Wat een GEWELDIG verhaal! Er zit inderdaad een schrijfster in je! Wat een ontwikkeling heb je doorgemaakt en wat ben ik blij dat ik dát ook heb kunnen zien in Trabzon.:-)!
Je bent m.i. in de juiste mood om met een, veplichte, hoofddoek door Iran te fietsen. Vanuit Burgh-Haamstede hoop ik dat dit weer net zulke mooie verhalen oplevert! Ben trots op je/JULLIE. Kus, mM

mM

De schrijfster verontschuldigt zich: natuurlijk is het ve.r.plichte hoofddoek :-)

Melx

Lieve Kim, wat een geweldig stuk, ik lees het met tranen in mijn ogen en brok in mijn keel! Ik sluit me aan bij alle hierboven genoemde complimenten en je schrijfstijl is inderdaad heerlijk om te lezen! Ik ben super trots op je.
Veel liefs & hugs, Melx

mary /freek

jim / danny. twee super mensen . wij lezen al jullie reis ver halen. wat een prestatie van een trampeline spinger en zijn warme knuffel. on geloof lijk. veel geluk en gezondheid in iran .

Cora

Jeetje wat een geweldig stuk en want een verhaal wat je allemaal doormaakt! Super! IK VIND JULLIE GEWELDIG, DIKKE KUS, CORA

Nel Warnaar

Hoi Kim, super hoe je het vertelt, moet echt een hele belevenis zijn. Geniet van elk moment, de herinnering blijft. Heel veel liefs uit een koud en nat Nederland

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!