ON THE ROAD AGAIN

Budapest

Periode: 05-10-2011 tot 10-10-2011

Budapest is een fantaaaaastische stad!

Zoals eerder geschreven verbleven we in Budapest bij Evi en Povi, een jong stel Hongaren van onze leeftijd die graag fietsen (hij op een mountainbike en racefiets, zij op een racefiets en samen op een tandem) en andere outdoorsporten beoefenen zoals caving. Povi werkt voor een bedrijf dat kaarten maakt (dat bleek ook heel handig :-)) en Evi is maatschappelijk werkster en werkt met daklozen, verslaafden etc.

Naar eigen zeggen wonen ze in de slechtste straat van Budapest maar daar zouden we geen last van ondervinden. We hadden met Povi afgesproken bij een van de bruggen over de Donau en vanaf daar zou hij ons naar zijn appartement geleiden. (natuurlijk waren we te laat omdat de route niet zo simpel bleek als we dachten, dus een klein beetje stress en irritatie over en weer maar uiteindelijk komt alles goed). Povi fietste voor over de weg tussen het verkeer van Budapest met 30 km per uur. Ik kon dat allemaal niet bijhouden (40 kilo achterop en al 75 km gefietst die dag) en miste dus elk stoplicht wat Danny en Povi wel haalde. Nou t was een doodsrit maar een half uur later waren we in het appartement. Op de warm shower site stond vermeld dat ze op de vierde verdieping wonen en geen lift hebben dus dat de fietsen en bagage met menselijke kracht naar boven moest. Nou dat klopte… het waren vier hele hoge verdiepingen…. Maar wel een tof gebouw en een super appartement. We hadden een eigen kamer met slaapbank en verder alles wat we nodig hadden.

Ze konden ons in eerste instantie hosten tot vrijdag omdat ze het weekend naar het zuiden van Hongarije zouden gaan naar Evi's ouders. Donderdag hebben we geprobeerd nog andere warmshowers te contacten (wat er naar uitzag wel te lukken) donderdag avond hebben we (Danny) gekookt voor Evi en Povi (kip met gember… mmmm) en toen ze thuiskwamen zeiden ze we hebben het er over gehad en jullie kunnen het weekend in ons appartement blijven en zondag of maandag vertrekken. Echt Super! Wat een vertrouwen weer. Dit betekende 3 hele dagen extra in Budapest!!! WHOEHAAA.

We hebben echt een super tijd gehad, praktische dingen gedaan (o.a. kaarten gekocht op het werk van Povi), Hongaarse specialiteiten gegeten (Langos, een soort turkse pizza), gewandeld, geslenterd, grotten bezocht, kopjes koffie gedronken uitkijkend over de stad, filmpje gekeken in bed, uitgeslapen, bijgetankt, gewassen (de wasmachine van onze hosts had wel wat haken en ogen maar het is gelukt), leuke mensen ontmoet en lekker gegeten en gedronken.

Kortom een mini vakantie.

Budapest is echt mooi. Super groot, veel groter dan we ons hadden voorgesteld. Hele mooie gebouwen en er hangt een prettige sfeer. Ik voelde me er thuis. De tijd die we er hadden zorgde er ook voor dat we de stad een beetje konden leren kennen alsof je er woont. Met de gratis bus elke dag vanuit de 'getto' naar de stad, boodschapjes doen in diverse winkels voor het eten, naar de apotheek. Gewone dingen naast natuurlijk het toeristische site-seeing.

In Budapest zijn veel zigeuners. In de buurt waar onze hosts wonen is veel werkloosheid en verslavingsproblematiek en drugshandel, vooral onder deze doelgroep. Dit is de keerzijde van de stad. Er is veel armoede, veel zwervers en veel werkloosheid. Hongarije is niet echt goedkoop, goedkoper dan Nederland maar Slowakije was bijvoorbeeld In Slowakije konden we leven van 5 euro tot 7,50 per dag. In Hongarije hebben we zeker 10-15 euro per dag nodig. Bovendien zijn de lonen echt bizar laag en hebben veel mensen in Hongarije schulden.

Dat is het mooie van de tijd doorbrengen bij mensen die wonen in het land en in de stad. Ze kunnen je een blik geven op een land die verder gaat dan de buitenkant van mooie gebouwen.

Groot respect voor Evi die in haar wel met zo veel positieviteit in het leven staat, zulk goed werk doet en elke dag probeert mensen te helpen.

Zondag avond kwamen onze hosts terug van hun weekend weg. Ze hebben ons meegenomen voor een ritje in hun Trabant (echt kikkuh) en daarna hebben we nog lekker gekletst en van de Hongaarse specialiteiten gegeten die haar moeder had meegegeven (hartige cakejes, zoete cakejes, aubergine smeerseltje). Maandag ochtend hebben we met zijn vieren weer alle spullen naar beneden gesjouwd, de buurvrouwen een demonstratie van een ligfiets gegeven en toen heeft Povi ons weer de stad doorgeloodst en op de euro velo route afgezet. Om 8 uur zaten we buiten de stad bij de MCDonalds nog even wakker te worden en de route op internet te bekijken :-)

On the road again, op naar Belgrado!

K&D

6. Dat iedereen overal dezelfde zorgen, angsten en problemen kent

PS2 Evi és Povi köszönöm a bizalmat és a jó ellátást

De Mama

Hoi liefies
Wat maken jullie veel mee en wat een stukje levens ervaring.
Maar ook voor jullie zelf,wij zijn trots op jullie zoals jullie het doen.
Ga zo door

Veel liefs van ons
PiCo

mary@pkfv.nl

Hoi Danny en Kim. Wat een prachtige verhalen en wat een kans om dit mee te maken. Ik zou bijna jaloers kunnen worden, als het fietsen er niet bij zou zijn, Nog veel plezier en wijze lessen die jullie ons kunnen geven, ik lees het met veel plezier en respect. \Mary

mM

Wat geweldig dat jullie zo goed(gemutst:-)) onderweg zijn en zoveel ervaren.
De 6 'leerpunten' wisten jullie vast al, maar het zo in de praktijk tegen te komen is ter versteviging van "wat je eigenlijk al wist".
Fijn om weer wat te kunnen lezen en mee te ervaren. 'k Hoop dat jullie blijvend regelmatig kunnen internetten!!!!
Liefs, (s)m Marja

Henny

hallo lieverds al een tijdje niets geschreven wel gelezen.we zijn toch wel nieuwsgierig hoe jullie het allemaal weer voor elkaar [fietsen]haha.Hou het vol he Kim .jullie zijn kanjers .liefs van ons xx