ON THE ROAD AGAIN

van Wenen naar Bratislava

Wenen is echt een hele mooie stad! Helaas hebben we er erg weinig van meegekregen want er moesten ook praktische zaken gedaan worden. Dinsdag avond konden we rond 8 uur pas de kamer in (er moest nog iets geregeld worden omdat ze onze gereserveerde kamer hadden weg gegeven, we waren tenslotte 10 minuten te laat….). Maar we daden een kamer, aparte bedden dat wel maar ene kamer en een douche op de gang. Maar een douche. Hostel was leuke, aardig personeel, leuke faciliteiten (keuken, woonkamer, internetkamer) en leuke mensen. Het Hostel leven is fascinerend.

Woensdag hebben we eerst ochtends alle natte spullen weer ingepakt want we moesten zoals gezegd verhuizen van kamer, dat bettend om 11 uur uitchecken en pas om 15:00 uur weer inchecken. Bagage ruimte was in een ander gebouw dus wij alle spullen weer versjouwd. Toen de stad in om naar verschillende winkels te gaan om oplossingen te zoeken voor:

- zeiknatte ortliebtassen (niet van binnen maar wel van buiten en dat wil je niet in je tent)

- brooks zadelvet (tot op heden nergens te krijgen)

- 10 ltr waterzakken (dat gedoe met al die kleine zakken vullen zijn we zat)

- Mok voor Kim (thee die naar soja saus smaakt is ook verleden tijd)

- Dopjes voor bagage drager Kim (ben ik er een van kwijt en nu loopt er water in = roest op termijn)

- hoezen voor slaapmatjes (tegen schuiven en tegen elkaar aan, moet el gezellig blijven)

- Kaarten van de landen waar we door gaan (gps is definitief van de baan en kaarten is toch wel handig)

- Ortlieb onderdelen om de tassen beter te bevestigen op de fiets

- Schroefjes voor de ortlieb tassen (die schijnen nog wel eens te breken)

Kortom we hadden een hoop te doen. Woensdag is het gelukt om regenhoezen te kopen, brooks zadelvet (Yeah!) en schroefjes voor de ortlieb tassen. Daarna lekker gekookt in het hostel en vroeg t mandje in. De nieuwe kamer was weer in een ander gebouw, nog verder weg dus weer alle tassen versjouwd. Deze kamer was wel een stuk beter dan de eerste kamer, en jaja…. een tweepersoonsbed!!!!!!

Donderdag ben ik de hele dag in de wasserette geweest terwijl Danny in het hostel op de kamer in zijn nakie (want alle kleding was met mij mee) research zou doen om onze route te bepalen. Uiteindelijk is dat niet gelukt want hij heeft de hele dag met PiCo zitten skypen om de apple voor ze te installeren. Oh ja en het wassen was ook geen succes want alle sokken en Danny's shirts zijn gekrompen. (mooi spul Icebreaker). Wel een leuke ervaring zo'n dagje in de wasserette. Er komen daar interessante mensen. (bijvoorbeeld een soort Marc Marie Huybrechts maar dan met rood haar op een step die helemaal volgehangen was met tassen, boodschappen tassen, aktetassen, handtassen's vol met wasgoed).

's Avonds weer gekookt en vroeg naar bed. (we blijven maar moe, op stap zit er voorlopig niet in, dat is maar goed want ik zou toch niets hebben om aan te trekken haha)

Danny ging tussendoor nog even boodschappen doen voor 't eten en kwam op de terugweg een Outdoorzaakje tegen, score: de ortlieb waterzakken die we nergens konden vinden en een mok voor Kim!

Vrijdag moesten we om 11 uur uitchecken, dussss….. weer alles inpakken, versjouwen naar het hoofdgebouw en in het bagagehok. Maar, rapapa rapapa, we zijn Wenen in gegaan. We wilden nog naar de kaarten winkel maar verder hadden we de dag om van Wenen te genieten.

Kaarten gekocht van: Turkije, Iran, Centraal Azie (alle stans, kazachtsan etc.), mongolie, gedeelte van china

Wat een mooie stad, voor jullie thuisblijvers echt een aanrader. Genoeg te doen en te zien, leuk om te winkelen. Hele mooie straatjes, prachtige gebouwen en tuinen. Sissi in het kwadraat. Leuke sfeer. Multicultureel, leuke winkeltjes, toko's markjes. Echt super. Het weer zat gelukkig ook weer mee dus het was een mooie dag.

Uiteindelijk waren we veel te laat weer in het hostel en we moesten de stad nog uit, stukje fietsen en kampeerplekje zoeken. We hebben gekookt en gevraagd of ze nog een kamer hadden. Het was vrijdag dus helaas geen kamer meer vrij. Kwart voor 10 stapte we pas op de fiets. (ook nog een praatje gemaakt met Ryan, een amerikaan die 5 maanden door europa reist met de trein). Het kost allemaal zo veel tijd. Maar vol goede moed op de fiets, op weg naar: Slowakije, Bratislava waar een warm shower op ons wacht bij Kalka en haar familie. Afijn, 24 kilometer later, meerdere omleidingen op de Donau route en om kwart voor 1 's nachts hadden we een kampeerplekje….. zouden we er nog beter in worden?

Hele mooie plek, dat wel in een natuurgebied langs de Donau.

Kilometers gefietst: 24 km

Zaterdag was Danny helemaal van slag. Om kwart voor 11 kreeg ik hem eindelijk wakker en hij dacht dat het nog heel vroeg was. om 13:00 uur verlieten we ons plekje, dus weer een half dagje fietsen vandaag. ook boodschappen en water heeft hoge prioriteit want morgen is het zondag en is er niets open. Langs de Doanu route is helemaal niets dus we zullen er ergens af moeten. Uiteindelijk zijn we Orth am Donau ingegaan en zijn we door een hele lieve mevrouw met een zus in Amsterdam naar de supermarkt gebracht. Bij een cafe hebben we onze nieuwe ortlieb zakken gevuld en we konden weer oppas. Onderweg hadden we een super mooie kampeerplek gezien dus dat was ook al geregeld en we konden nog even lekker van het zonnetje genieten (het weer zit nog steeds mee :-)).

De avond was echt prachtig, wat een mooie plaatjes. De foto's zeggen genoeg…..

Kilometers gefietst: 17 km

Zondag ochtend hoorde we een auto, die stopte….. oho. de auto reed weer weg. We besloten toch mar in actie te komen want dat was vast een park beheerder. We stonden namelijk in nationaal park Donau auen. En ja hoor 10 minuutjes later kwam deze meneer terug.

Hij: 'Weten jullie dat je hier niet mag kamperen?'.

Wij: 'neeeeee, eeeecht?

Hij: 'ja, dit is een national park en het is verboden te kamperen'

Wij: ' oh…. and now?

Hij: ' and now you must leave'

Wij: ' ok, yes we are leaving, danke'.

Nou dat was dat. Ook weer overleefd.

We hebben aan de picknick tafel nog uitgebreid zitten eten (Danny was een beetje uit zijn hum en had wat opstart tijd nodig), tent schoongemaakt en gedroogd, tarp gedroogd (ja, nog steeds nat van maandag en dinsdag). Nog een tijdje genoten van een super mooie vlinder die mijn hand als haar nieuwe huis had bestempeld (mama de foto's zullen jou speciaal aanspreken) en toen op pad, naar…. Bratislava.

Onderweg nog een internetspot gevonden om te checken of we nog welkom waren bij Kalka voor een warm shower en hoe laat. Gelukkig we konden terecht, om 20:00 uur zou ze thuis zijn. we hadden dus ruim d tijd om het rustig aan te doen. We hebben magnetron pannenkoeken (oohhhhhhhh lekker was het joh) en tosti's gegeten in Wolfsthal vlak voor de grens met Slowakije.

De grens over was natuurlijk een momentje, wauw slowakije, echt COOL.

Half negen waren we bij Kalka, wat een lieve mensen weer. En wat fijn om weer ergens bij mensen thuis te zijn. Helaas moest Kalka nog een presentatie afmaken dus er is geen tijd om even te kletsen (uiteindelijk gaat ze om drie uur 's nachts pas naar bed, en toch ons verzorgen… Superrrrr)

Kilometers gefietst: 44 km

's Ochtends is er een halfuurtje om te kletsen. Je kan een hoop informatie vergaren in een halfuurtje. Ze is een interessante vrouw met een ineteressante baan. Ze is geschieden en heeft drie zoons, Samuel (11), Daniel (20) en Maros (24). De middelste hebben we niet ontmoet. ze geeft ons tips van dingen die nog leuk zijn om te gaan bekijken vandaag en wijst ons een paar winkels waar we naar op zoek zijn.

Nu gaan we Bratislava in en dan verder op pad richting Hongarije. Next warm shower Boedapest (hopelijk….)

Check ook de nieuwe foto's in album Wenen-Bratislava.

Deze update kwam sneller dan verwacht, nu zitten we voorlopig niet in een grote stad dus zal de update nu echt wat langer op zich laten wachten. Geen bericht goed bericht, onthoud dat!

Keep you posted,

D&K

Gijs en Henny Drinkwaard

Beste wereldreizigers, we hebben nog niets van ons laten horen maar nu we weer zo hebben genoten van dit verslag laten we even weten wat een plezier we er aan beleven!Geweldig zoals je alles beschrijft! Doorgaan op de weg die je bent begonnen en waar we jullie veel plezier en succes mee wensen!

Kuno

bedankt weer!
wat een verhalen :)!!!!

Ria en Piet.

Kim en Danny wij lezen met veel bewondering jullie verhalen en zijn er erg blij mee. Laat je door niets uit het lood slaan en ga door op deze wijzen. Veel succes en tot later:
Groetjes: Brabantse Piet.

elly

Goh dat lijkt het ikea bed van liz wel waar je zo lekker in ligt te relaxen Kimmetje! Ben blij dat het weer ff meezit!
xxx

Cora

Ik heb aan mijn zwager gevraagd wat hij gebruikt voor zijn bilpartij (hij is onlangs naar Lourdes gefietst). Hij gebruikt skinlube - uit de vs
Dit wordt door het Nederlandse leger ook gebruikt en is echt een paardenmiddel en ik hoop dat je het ergens kunt kopen?!
Verder lees ik met veel bewondering jullie verhalen.
Kus Cora

Jasper

K'hou t wel bij hoor! Goedzo...en daar blijf ik bij. Veel plezier, geen stress (ook bij stress) en creatief koken bla, bla. Oost best...

Melanie

Tjee, ik ben eindelijk bij met het lezen van al jullie reisverhalen!!! Wat een avonturen en leuk om te lezen hoe gemakkelijk je mensen ontmoet en een praatje maakt. Erg leuk ook om te lezen hoe het vinden van de verschillende soorten slaapplekken (warmshower lijkt mij een super initiatief!) jullie afgaat. Wildkamperen lijkt zo simpel en romantisch, maar Kim ik snap je twijfels die je had!!
Ik stuur nog een aparte mail met mijn update zodat we vanelkaar op de hoogte blijven.
Ik vind jullie super-stoere-nat-weer-fietsers-klimmers-vals-plat-dalers-wildkampeerders-en-kanjer-bikers!
Veel liefs, Melx
Ps. Kim; herkenbaar hoor die ongestelde shit!
Ps. Danny; chocola helpt in zo'n geval ALTIJD! (m&m strooien en Kim volgt je vanzelf weer ;-)