ON THE ROAD AGAIN

Van Linz naar Wenen

Donderdag 15-09-2011 Linz - Naarn

Na onze warmshower in Linz van woensdag op donderdag wilde we graag een dagje rust om het een en ander op internet op te zoeken ter voorbereiding op ons verblijf in Wenen. Visa informatie opzoeken, route bepalen en warmshower voor in wenen regelen. We hebben de hele dag in de bieb gezeten in Linz en hebben gelukkig een begin kunnen maken met de info die we nodig hebben. Was niet echt een rustdag want zo de hele dag info zoeken is nog best vermoeiend. Einde van de dag rond 4 a 5 uur zouden we dan nog een uurtje fietsen en even buiten Linz een slaapplekje zoeken, eten en vroeg naar bed (het was de avond ervoor 1 uur voor we uitgekletst waren met Michaela en Herbert en de wekker ging weer om half 7…we hadden dus wat in te halen). Nou het werd natuurlijk later dan 5 uur en een slaapplekje zoeken bleek niet zo gemakkelijk als gedacht. Alles na Linz was onguur, vage mensen, dronken mensen industriegebieden a la spaansepolder kortom geen geschikt plekje kunnen vinden om ons tentje op te zetten. Bijna 31 kilometer later rond 22:00 uur hebben we toch maar een gasthof opgezocht. Gasthof/pizzeria Florian in Naarn, 45 euro inclusief ontbijt. En wat krijg je dan voor dat geld? Een vies bed dat ruikt naar shag, ongewassen lakens en een heel vies klein douchje. Het maakte mij niet uit, ik was helemaal gesloopt, ik wilde niet eens meer eten, ben in dat bed gaan liggen en was vertrokken. En een vies bed is ook een bed en een vieze douche is ook een douche. Altijd nog beter dan geen douche ;-). Danny heeft een zware nacht gehad maar ik heb heerlijk geslapen. De eigenaar van het gasthof was gelukkig heel aardig en het ontbijt was lekker, echte verse kaiserbroodjes, KAAS!!!!! lekkere Russische thee en van die vieze oostenrijkse worst voor Danny. Dat maakte weer een hoop goed.

Oh ja, Linz is niet echt een leuke stad zo ver wij kunnen beoordelen (nou hebben we alleen het huis van M&H gezien en de bieb en de route daartussen). Het is echt een stad, stad. Niet zo gemoedelijk als Innsbruck en Salzburg. We vonden de mensen in Ober Osterreich niet zo heel erg vriendelijk. Gesloten en een beetje nors.

Kilometers gefietst: 31 km

Vrijdag 16-09-2011 Naarn - omgeving Rottenberg

Na even uitgeslapen te hebben zaten we om half tien aan het ontbijt in plaats van om 8 uur zoals afgesproken met de eigenaar van het gasthof. Dat was gelukkig geen probleem. En na dat heerlijke ontbijtje weer vol goede moed op de fiets. Gelukkig wordt de route vanaf Mitterkirchen mooi, ons bekroop een beetje het gevoel dat het soort industrie achting gebied langs de donau zou blijven tot aan Wenen. gelukkig blijkt er prachtige natuur langs de donau en fietsen we eindelijk weer door leuke dorpjes en mooie landschappen. Het is nog steeds mooi weer, zo'n 25 graden maar het is wel een stuk koeler dan de weken hiervoor. Ik ervaar ook voor het eerst wind.

We stoppen vroeg met fietsen om nog een beetje te relaxen en van het zonnetje te genieten (of tukkie te doen in Danny's geval). We zetten onze tent op in een speeltuintje in een klein dorpje. We hebben een waterpomp, een schommel en een wip.

De boeren zijn druk bezig met het oogsten van de mais. Naast de speeltuin liggen een aantal maisvelden dus we kunnen dat mooi hele proces mooi bekijken vanaf ons plekje. Wij denken dat het verschillende boeren zijn die elkaar helpen bij de oogst. Er wordt af en aan gereden met drie traktoren met aanhangers. eerst zitten de kinderen nog bij de vaders op de tractor maar naarmate het later wordt niet meer. Einde van de avond heeft ene van de vrouwen haar man vervangen. Ze gaan door tot een uur of 9 en de dag erna staan ze om 7 uur al weer klaar om te starten. Om een uur of 10 komen de vrouwen de mannen een versnapering brengen. Ook de kinderen rijden vanaf een uur of 9 weer gezellig met de vaders mee. Het is een mooi schouwspel.

Ik ben steeds een beetje terughoudend als Danny met een suggestie komt voor een slaapplaats, ik denk al snel te druk, te opvallend, te dicht bij huizen etc. Ik heb inmiddels geleerd dat Danny daar een goed oog voor heeft en dat ik gewoon op hem moet vertrouwen. Als hij er echt gene goed gevoel over heeft doet ie t niet (zoals de nacht hervoor toen we vanuit Linz vertrokken). Vanaf nu ga ik dus proberen me er aan over te geven en te vertrouwen op Danny's oordeel :-) ben benieuwd hoe dat gaat….

Kilometers gefietst: 38 km

Zaterdag 17-09-2011 omgeving Rottenberg - Aggsbach Markt

We hebben beide een beetje een offday. Moe in de benen en moe tussen de oren. Het is mooi weer en na de lunch komen we moeilijk op gang. We lunchen uitgebreid (maken tosti's van onze laatset kaas en oud brood, wat een luxe kaas en zo veel gas gebruiken voor de lunch… Danny maakt heerlijke feest tosti's JOEPIEE). Misschien dat die 6 tosti's er ook wel voor zorgen dat we weer moeilijk op gang komen. We hangen de was te drogen en Danny doet een tukkie op een bankje. Ik doe ook een tukkie poging in het gras maar kan door alle mieren en vliegen moeilijk ontspannen.

We vertrekken pas laat weer en gaan al snel op zoek naar een slaapplekje. ergens in de burt van Aggsbach Markt vinden we en plekje op een velde naast het spoor tussen appelbomen, walnootbomen en hazelnootbomen.

Kilometers gefietst: 30 km

Zondag 18-09-2011 Rust

We hebben nog steeds de vermoeidheid in ons lijf dus we besluiten na een hele rustige ochtend om een dagje op ons velde te blijven staan. Ik lig lekker in het gras en Danny klimt in bomen om walnoten te plukken. Als dat niet lukt zoekt hij appels die gevallen zijn en gooit de walnoten uit de boom (ze blijken nog te moeten drogen dus die 3 kilo walnoten belanden uiteindelijk in de free food kast in het hostel in wenen, maar leuk tijdverdrijf). Ook plukt hij een pot vol hazelnoten. s avonds begint het heel heel heeeel hard te waaien. Zo hard dat we voor het eerst de tent extra moeten vast zetten. Dan wordt het ineens heel stil (Danny zegt: dit is nou de stilte voor de storm) en dan begint het echt keihard te regenen. Danny heeft gelukkig het eten voor bereid en hij maakt het af in de tent. We ervaren nog maar eens hoe jammer het is dat we geen 3 persoonstent hebben want met alle bagage in de tent en dan er moeten koeken en eten is vrijwel niet te doen. We kunnen niet naast elkaar zitten dus zitten achterelkaar, Danny in de voortent ik in de binnentent (en dan heel voorzichtig eten want ik heb aangetoond nogal eens te morsen….). On the bright side,we liggen wel lekker vroeg in ons bedje.

Maandag 19-09-2011 Aggsbach Markt - Tulln

Die regen houdt niet meer op. De hele nacht en de hele dag daarna nat, regen, kou. Het is gelukkig heel even droog als we maandag de buitentent gaan inpakken dus die gaat redelijk droog de zak in. Maar dat is voorlopige het laatste droge stukje voor de komende dagen. Omdat het allemaal echt lastig is in te pakken met regen duurt het allemaal ontzettend lang. Dus we vertrekken laat. Omdat we morgen in Wenen willen aankomen is vandaag de planning in de buurt van Tulln te slapen, nog een aardig stukje fietsen dus. Oh ja en tot op heden geen reactie van onze warmshower verzoeken dus waarschijnlijk geen slaapplaats in Wenen.

Ik snap nu ook waarom ik me zo klote voelde de afgelopen dagen want ik ben ongesteld geworden. Voor sommige lezers (vooral de mannelijke) niet iets waar je wat over wil horen maar ook dat hoort erbij als je als vrouw op de fiets een wereldreis maakt. Waarom lees je daar niets over op andere blogs, reisverslagen etc? A l die ongemakken waar je als vrouw en vast ook als man mee te maken hebt op de fiets. Ook dat hoort bij reizen, en zeker reizen zoals wij het doen, Neeeeee,

It 's not a holi-holiday (Mel, je weet waar ik het over heb). Ik kan je vertellen het is geen pretje, ongesteld zijn op de fiets. Ik zal jullie de details besparen maar je kan je er vast iets bij voorstellen. Dus naast dat het vandaag de heeeeeele dag blijft regenen had ik vanaf het moment dat ik wakker werd hoofdpijn en heb vervolgens geen minuut deze dag geen hoofdpijn gehad.

Ik heb dus een hele slechte dag. En die arme Danny snapt er niets van want ik probeer niet te klagen maar loop natuurlijk wel vreselijk kattig te doen. Uiteindelijk hou ik het niet meer in na een klimmetje naar het super mooie dorpje Durnstein. Danny maakt een heel flauw grapje en ik kan alleen maar reageren met: 'ik voel me gewoon heel erg klote…' BOEHOE.

Nadat ik het heb gezegd gaat het beter, niet met hoe ik me voel maar wel met hoe ik er mee om moet gaan. Danny stelt voor zo even een koffietje te drinken om warm te worden, omdat ie me een beetje zielig vind :-). Dat doen we in Krems bij een heel leuk klein zaakje. Ik neem ook een hele super lekkere volle, calorierijke comfort snack. Een rol van bladerdeeg gevuld met merengue crème…. soooooooow dat is het lekkerste wat ik ooit heb gegeten.

Helaas ook na deze stop regent het nog steeds en we zijn nog lang niet in Tullin. Het is inmiddels al einde van de dag. We kunnen allebei nog wel even door dus zetten de ipod op (Danny zoekt iets voor me uit en kiest het luisterboek van Deepak Chopra, the book of secrets…. ahum, is dit in een hint? wil hij me hier iets mee zeggen?)Dat levert wel een hoop gespreksstof op wat weer helpt bij het verstrijken van de tijd, al met al wordt het nog een goede en gezellige fietsavond. In de stromende regen, dat wel. Rond 8 uur eten we wat onder een afdakje van een verlaten cafe aan de Donau. Danny stelt voor daar te slapen op de bankjes maar dat zie ik niet zitten (later heb ik daar enorm spijt van), we hebben beide nog wel voldoende energie om door te fietsen dus we stappen weer op.

Uiteindelijk zijn we rond 11 uur in Tulln, 75 km gefietst. Het is moeilijk een plekje vinden, we proberen het onder een brug maar daar krijgen we de haringen niet in de tent. De tent is inmiddels helaas wel van binnen en buiten nat en zanderig. Uiteindelijk moeten we uitwijken naar een soort dijkje langs de snelweg, de enige plek waar het water niet blijft staan. Het waait daar ontzettend hard en Danny zet onder vreselijke omstandigheden de tent op (RESPECT). Als de buitentent staat is de footprint ook grotendeels nat en modderig. We laten de fietstassen die we niet nodig hebben op de fietsen (ook die zijn namelijk zeiknat en dat wil je allemaal niet in je tent) en dekken ze af met de tarp. samen de tent in en dan de binnentent opzetten. Alles is nat want we waren te laat met allerlei regen spullen aantrekken. Danny heeft natte schoenen van binnen en fietst dus al de hele avond met natte voeten. Onze mutsen, sjaals en handschoenen zijn nat, via mijn capuchon die ik niet goed had itten is er water in mijn nekte gedropen dus mijn ondershirt is nat aan de kraag en de mouwen van mn short en vest zijn nat, hoe dat kan geen idee. alle natte kleren in de tent. Slaapzakken lijken vochtig, matjes worden nat dor omkleden, uitkleden. En we zijn allebei heel heel heel erg koud. Ik wordt ook niet meer warm en moet er nog twee keer uit om te plassen, in de regen en de wind…. Ik slaap een uurtje denk ik en geen vooruitzicht op beter weer. Dus morgen gewoon weer de hele boel nat aan, nat inpakken en nat op de fiets naar Wenen.

Dit was een dag met hele mooie hoogtepunten en hele diepe dieptepunten. Soooow wat heb ik me klote gevoeld. Fietsen in de regen is echt niet erg, dat hebben we toch een flink aantal uur volgehouden met een lekker tempo en ook nog lachend. Maar het vooruitzicht op tent opzetten in de regen, tent afbreken in de regen, spullen die nat zijn en niet droog te krijgen zijn, is gewoon . en als dat vooruitzicht in de praktijk dan nog veel erger blijkt, ja… dan vraag ik me wel even af waar ik aan begonnen ben. Danny heeft dat niet. die kan wel mopperen maar stelt zich in op nat en kan dat dan heel goed hanteren. Ik kan daarin nog een hoop van hem leren. Regen wordt echt nog wel een uitdaging. Je wil al die natte zooi niet in de tent en we hebben gewoon heel weinig ruimte. IHoe krijg je al die zooi weer droog als het een paar dagen of weken achter elkaar regent? Iets om over na te denken dus.

Vrolijke noot: WHOEHAA mijn kilometer teller doet het weer!!!!!! we hebben de bandenmaat gevonden en nu geeft hij accuraat de gefietst kilometers weer. Dus geen gedoe meer met google maps maar gewoon elke dag de tussenstand opschrijven :-)

Kilometers gefietst: 75

Dinsdag 20-09-2011 Tulln - Wien

Ja, het regent nog als we gaan inpakken. Voordeel, we zijn wel vroeg op pad. Na 10 minuten fietsen komt Danny er achter dat er visdraad door heel zijn achterwiel en voorwiel zit (vannacht gebeurd naast het water onder d brug). Het zit helemaal ingewikkeld tussen zijn naaf en tandwiel en voor tussen zijn as en schijfrem. Hij moet stoppen om dit er tussenuit te peuteren, in de regen…. Ik fiets naar de McDonalds om warm te worden en op te drogen. Danny komt halfuurtje later ook. niet alles is eruit maar hij kan weer fietsen, in wenen zal zijn achterwiel eruit moeten. Hij zit helemaal onder het smeer en is echt zeikend nat. Ahhhh lieve Danny. We trakteren onszelf op ontbijt èn lunch bij McDonalds en zitten er tot 13:00 uur te internetten. Ik heb een hostel gevonden waar ze nog een tweepersoonskamer hebben en direct gereserveerd. Daarna op de fiets in de regen naar Wenen. Die laatste kilometers vallen me zwaar na de beproevingen van afgelopen 48 uur. Na veel zoeken in wenen zijn we 10 over 6 zijn bij het Hostel. Net te laat en onze kamer is vergeven (als we veel later zouden arriveren dan 6 uur moesten we even bellen, 10 over 6 veel later????). Gelukkig kunnen ze nog wel wat regelen, moeten we alleen morgen van kamer verhuizen. Maakt niet uit, vanavond in een bed, onder de douche en onze spullen drogen en onze lichamen warmen. En alles is weer goed :-)

Kilometers gefietst: 51

Tot zover, we zijn in Wenen...pfffff


Reacties

Reacties

paula

He die kim, wat een verhaal maar wel leuk om weer het smoeltje te zien als je je maandelijkse periode hebt dat is zooooooooooo herkenbaar dat had je op het werk ook. Voor Danny, is dat wel even een anders natuurlijk een ongestelde muts die lekker kan zeuren maar ook wel weer kan lachen.

Gr Paula

miriam Reeders

kim je bent een held! ik vind je ontzettend stoer. echt. r.e.s.p.e.c.t.!
dikke zoen en hou vol!!!!!!! o ja en over de playlist: fugazi en janes addiction staan erop voor die bergen he niet voor de intellectuele diepgang :-)

Kuno

Danny, succes met mijn zussie :)
Zussie ik lees dingen die mij ontroeren maar ook trots maken. Doorzetten en grensverleggen!
Goed hoor!
Succes met het reizen en later ga je / hou je weer vakantie!
En danny, waar ben jij, jij hebt de laptop en ik leerde je kennen als prater, maar misschien betekend dat niet meteen dat je ook schrijver bent!?
succes met elkaar, jullie zijn een bijzonder team

Kim

he paula,
Je was nog laat op, zeker weer msn en ;-)
bedankt voor al je support! hoe is het daar? doe iedereen de groeten.
liefs Kim

Jorieke

Helemaal met de rest eens. Wat een doorzetters. En juist deze momenten zullen achteraf des te mooier zijn. Al het afzien en dan die geluksmomenten tussendoor. Hopelijk gaat het weer jullie nu een beetje meezitten! En wat fijn dat je zulke lange verhalen schrijft. Is heerlijk om mee te leven! Geniet ervan!

Mies & Co

Kim,
Wat een gedoe ongesteld in de regen op de fiets!!! respect hoor.
Ga zo door
Michel en Cora

jenny mittertreiner

JEZUS MINA, ik heb echt RESPECT voor jullie! Wat een doordouwers, wat een keienbijters!!!!Maar wat leuk om jullie reisverhalen te lezen!

chapeau!!!! dikke x jenny

elly

Meestal vind ik reisverhalen een beetje saai.. maar die van jullie echt super leuk om te lezen.. je ziet het gewoon voor je! Een talent Kim!
Ik heb ook echt heel veel respect voor jullie.. maar ben ook een ietsiepietsie jaloers; lijkt me geweldig zo van dag tot dag het leven te ervaren, het weer trotseren en genieten van al het onverwachte dat op je pad komt!

veel liefs
elly

Janny

Lieve Dan&Kim,

Nou jullie maken wat mee in weer en wind knap hoor..en soms zit het mee en soms zit het tegen maar dat hoort er bij.Jullie zijn echt kanjers.Wat een leuke verhalen weer.

Kussssss Janny

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!